단어 수 줄이는 팁: 명사화 피하기 포스팅에 이어, 이번 포스팅에서는 전치사에 중점을 맞춰 단어 수 줄이는 방법에 대해 알아보겠습니다. 이 글을 읽고 계시는 많은 분들은 영어가 모국어가 아니기 때문에 수많은 전치사구 (prepositional phrases)를 암기해야 되는 것이 부담스러울 수 있습니다. 하지만, 전치사를 활용한 단어 수 줄이는 팁을 배우면 어떤 전치사를 삽입해야 되는 고민에서 벗어날 수 있습니다. 단어 수 제한이 있는 영어 논문이나 어드미션 에세이를 작성하시는 분들에게는 에세이리뷰가 제공하는 아래 내용이 특히 도움이 될 것이라 확신합니다.
Tip # 2: “Of” 삭제하기 (전치사구 줄이기)
다음 예시를 함께 살펴보겠습니다:
- The blood pressure of the mice was elevated.
- The elephant teetered along the edge of the cliff.
- The focus of this project was to study the effects of increased global temperatures on local fish hatcheries.
위의 문장들에서 이상한 점을 발견하셨나요? 사실 문법적으로는 위의 세 문장 모두 문제가 없습니다. 하지만, 문장들이 너무 길다고 생각되지 않나요? 위의 문장에서 전치사를 삭제하여 문장들을 간결하게 할 수 있습니다.
- The blood pressure of the mice was elevated. [8 단어]
- The elephant teetered along the edge of the cliff. [9 단어]
- The focus of this project was to study the effects of increased global temperatures on local fish hatcheries. [19 단어]
위의 세 문장에서 빨간 색으로 삭제 가능한 전치사를 표시했습니다.
- The mice’s blood pressure was elevated. [6 단어]
- The elephant teetered along the cliff’s edge. [7 단어]
- This project examined how increased global temperatures affect local fish hatcheries. [11 단어]
각 전치사구를 삭제하여 2 단어까지 단어 수를 줄일 수 있는 방법을 위 예시들을 통해 확인하였습니다. 위의 문장들과 같이 전치사구를 포함한 문장들로 한 페이지가 구성되어 있다고 하면 삭제할 수 있는 단어가 아주 많겠지요?
이외에도 전치사를 생략할 수 있는 경우가 많이 있습니다. 이에 해당하는 또 다른 경우는 명사화 피하기 포스팅에서 이미 살펴보았는데요. 명사화 구절은 수동태 구조를 동반할 수 있다고 설명했던 것을 기억하시나요?
이제 전치사구를 수정하여 단어 수를 줄이는 법법을 알려드리겠습니다.
- 소유격으로 만들어라: 두 명사 사이에 소유격 관계가 성립하는 많은 경우에 전치사를 생략할 수 있습니다. 예를 들어 “명사 1 of 명사 2” 혹은 “장소 1 in 장소 2”인 경우에는, 명사 2를 명사 1 앞으로 옮기고 아포스트로피(‘)를 붙여 명사 2에 대한 소유격 형태로 만들 수 있습니다.
- The approval of the Food and Drug Administration was received yesterday. → The Food and Drug Administration’s approval was received yesterday.
- The studies were conducted at Max Laboratories in Chicago. → The studies were conducted at Chicago’s Max Laboratories.
- 능동태 구조를 사용하라: 수동태 문장 구조에서 “by”가 사용된다면 (명사 1 was/were + 과거 분사 + by + 명사 2), 명사 2를 문장의 주어로 만들어 문장을 능동태로 구성합니다.
- The approval of the plan was given by the committee. → The committee approved the plan yesterday.
- 부사구를 선택하라: “with”로 시작하는 전치사구와 같은 경우에는 더 간결한 부사구로 대체 가능합니다.
- The seller agreed with reluctance. → The seller reluctantly agreed.
- He spoke with hesitation when he accepted the deal. → He spoke hesitantly as he accepted the deal.
- By chance, I finished work on time. → Fortuitously, I finished work on time.
- 더 직관적인 동사로 대체하라: 일부 전치사구는 단순히 동사로 대체될 수 있습니다. “get”과 “make”와 같은 동사를 포함하는 구절을 다시 한번 살펴보세요.
- He got to the finish line. → He reached the finish line.
- Increased benefits can make up for long working hours. → Increased benefits can offset long working hours.
- 명사화를 피하라 (“명사화 피하기”를 클릭하여 참고해주세요).
- 전치사구가 정말로 필요한가? 문장에 어떠한 의미도 부여하지 않는 전치사구들은 삭제할 수 있습니다.
- In our current situation, we should decline the offer. → We should decline the offer.
- wh-절을 사용하라: “말하기” (ask, say, admit, argue, reply, agree, mention, explain, suggest 등)나 생각, 공부와 결정하기와 같은 정신적 활동 (예: know, understand, suppose, remember, forget, wonder, study, examine, decide 등)과 관련된 동사를 활용할 경우, wh-의문문을 (how, who, where, when, what, why) 사용하여 효과적이고 간결한 문장을 만들 수 있습니다.
- The purpose of this study was to examine the effects of solar radiation on bioluminescence. → This study examined how solar radiation affects bioluminescence.
- Our mission was to conduct an investigation into the relationship between sunlight and plant growth. → We investigated how sunlight affects plant growth.
전치사구 줄이는 방법에 대해 더 명확하게 이해하기 위해 퀴즈를 함께 풀어보도록 합시다!
- The house of my mother sat on a big hill.
- The licensing of the software will be completed next week.
- The variables changed with little difference.
- The aim of our research was to assess the correlation between variable A and DNA replication rates.
- This paper was written to explore the way in which extra recess time and the test performance of students are related.
- To get back to you, we are looking back on what was done to figure out what we can do moving forward. [This one’s hard. How short can you make this one?]
정답:
- My mother’s house sat on a big hill.
- The software licensing will be completed next week.
- The variables hardly changed.
- Our research aimed to assess how variable A affects DNA replication rates.
- This paper explores how extra recess time affects students’ test performance.
- We are examining the past to determine how we should proceed.